Projectoproep 2017: geselecteerde projecten

Na een eerste geslaagde projectoproep (najaar 2016), lanceerde de stad in september 2017 voor de tweede keer een oproep voor projecten die bijdragen aan vlot, efficiënt en betrouwbaar personen- en vrachtverkeer. Er kwamen 37 projectvoorstellen binnen waaruit een professionele jury er 18 heeft geselecteerd. De jury bestond uit vertegenwoordigers van de Antwerp Management School (afdeling Smart Mobility), het Vlaams Instituut voor Logistiek, de verkeersonderneming Rotterdam en ITS.be, actieve partner in het domein van Mobility-as-a-Service (MaaS). 

Hieronder het overzicht van de uit te rollen projecten gericht op personenmobiliteit. Dankzij deze projecten zullen er dagelijks minstens 1000 autoverplaatsingen kunnen worden vermeden:

1. Blue-bike

Blue-bike is een deelfietsensysteem aan mobiliteitshubs zoals treinstations, De Lijn-haltes en’ park-and-rides. Dankzij het systeem van één registratieen één kaart voor het hele nationale netwerk is Blue-bike bijzonder gebruiksvriendelijk. Voor 12 euro per jaar kunnen kaarthouders gebruikmaken van het automatische ontleensysteem dat hen een comfortabele stadsfiets ter beschikking stelt voor het laatste stuk van hun verplaatsing. Dankzij de projectoproep zal elke Blue-bike rit in Antwerpen automatisch aan 1,15 euro worden aangerekend in plaats van 3,15 euro. 

2. Anyways

Anyways, een jong technologiebedrijf, creëerde een tool die ervoor zorgt dat geplande wegenwerken op een eenvoudige en gedetailleerde wijze in een routeplanner beschikbaar zijn. De tool geeft zo duidelijk de exacte bereikbaarheid weer van een locatie in de buurt van de werken.

3. Kantoorbus naar Antwerpen

BAAV groepeert 120 autobusbedrijven in Vlaanderen en is de initiatiefnemer van het project ‘Office on Weels’, een consortium van bedrijven die samen kantoorbusdiensten aanbieden. Dit project organiseert 4 kantoorbuslijnen waarmee bedienden naar Antwerpen worden gebracht. Een kantoorbus die voldoet aan de kwaliteitscriteria van ‘Office on Wheels’, laat toe de reistijd om te zetten tot effectieve werktijd en biedt werkgevers de mogelijkheid deze ook als dusdanig te erkennen. 

4. Kantoorbus uit Antwerpen

BAAV groepeert 120 autobusbedrijven in Vlaanderen en is de initiatiefnemer van het project ‘Office on Weels’ een consortium van bedrijven die samen kantoorbusdiensten aanbieden. Dit project betreft het organiseren van 2 kantoorbuslijnen voor mensen die in Antwerpen wonen maar in bv. Brussel werken en in kader van het woon-werkverkeer naar Brussel en terug naar Antwerpen worden gebracht. Het grote verschil met het project ‘Office in Wheels: 4 kantoorbussen naar Antwerpen’ zit in het feit dat ze zich hier richten naar individuen in plaats van naar bedrijven.

5. Be-Mobile 4411

Binnen haar bestaande 4411 mobiliteitsapplicatie biedt Be-Mobile een nieuwe beloningsdienst aan voor bezoekers en pendelaars die voor hun verplaatsing van en naar Antwerpen gebruikmaken van de  park-and-rides. Dit is het zogenaamde ‘Park-and-Ride ticket – De Lijn’.

6. Parkd

Parkd is een unieke parkeeroplossing, die een parkeersessie automatisch kan starten, stoppen en betalen door middel van de Parkd dongle. Deze dongle past in elke wagen vanaf 2001 en beschikt over een simkaart, GPS-unit en accelerometer. Naast het automatisch starten en stoppen van een parkeersessie, kunnen met deze dongle ook data verzameld worden zoals o.a. het parkeergedrag, aantal parkeersessies,… Op basis van een analyse van deze data kan Parkd drukke gebieden in kaart brengen en zo advies geven aan gebruikers.

7. Touring MaaS

Touring is de hoofdaanbieder en Optimile is de partner voor dit project. Optimile is de technologiepartner voor de ontwikkeling en de integratie van mobiliteitsproviders. Touring MaaS wil het bedrijven gemakkelijker maken om hun medewerkers andere vormen van mobiliteit te laten gebruiken dan enkel de privé- of bedrijfswagen. Bedrijven kunnen via een overzichtelijke applicatie het ganse palet van mobiliteitsdiensten aanbieden aan hun werknemers en worden ontzorgd van de complexe administratieve facturatieprocessen en commerciële onderhandelingen. Touring MaaS bevat een platform voor loonadministratie, waardoor werkgevers op het einde van de maand één globale factuur, rapportering en fiscale fiche per gebruiker ontvangen.

8. Critical Maas Experience

Critical MaaS Experience’ stelt kleine en grote bedrijven, die actief zijn in een stad en de stadsrand, voor een uitdaging. Deze in Brussel gelanceerde challenge moedigt bedrijven en hun werknemers aan om te experimenteren met nieuwe verplaatsingsvormen, om zo op een kritische manier te ontdekken hoe multimodaliteit eruitziet en hoe gebruiksvriendelijk het kan zijn. Critical MaaS duurt een week voor alle deelnemende bedrijven.

9. Whim

Whim, ontwikkeld door het bedrijf MaaS Global Oy, is een gebruiksvriendelijke applicatie waarmee de gebruiker overal en op elk moment kan reizen, op ‘pay as you go’-basis of met een maandelijkse afrekening, met verschillende transportmodi. Whim synchroniseert met de kalender van de gebruiker zodat de reisplanning wordt vergemakkelijkt en men niet voor elk type transport een ander ticket moet aankopen.

10. Optimile Cabsee

Cabsee is een centraal platform waar taxioperatoren zich kunnen registeren om dankzij deze genetwerkte manier nog meer aanvragen te verkrijgen van mobiliteitsgebruikers die aangesloten zijn bij verschillende MaaS-providers.  

11. Mobit

Mobit stelt een B21 (Back to One) fietsdeelsystem voor waar Mobit-fietsen ontleend worden op een Park-and-ride (P+R) en vervolgens ook teruggebracht wordt naar diezelfde locatie. Met dit fietsdeelsystem stimuleert Mobit het gebruik van P+R’s en vermindert het aantal auto's in het knelpuntgebied. Mobit plant 100 Mobit fietsen te verdelen over de verschillende P+R's in Antwerpen.

Tot slot het overzicht van de uit te rollen logistieke projecten waardoor  er dagelijks  minstens 400 grote en kleine vrachttransporten zullen worden vermeden:

12. Hakka Matching Algoritme

Hakka is een rituitwisselingsplatform, ontwikkeld door Inuits, voor container transportbedrijven. Het is een online-marktplaats waar transporteurs ritten kunnen aanvragen en aanbieden. Op die manier kunnen ze hun planning optimaliseren en zo weinig mogelijk met lege containers rondrijden. Er wordt een matching algoritme ontwikkeld, zodat betrokken partijen meteen op de hoogte worden gebracht van een mogelijks interessante match om ritten uit te wisselen.

13. Avantida – Flexgate

Flexgate is een nieuwe applicatie van Avantida waarmee transporteurs lege zeecontainers ‘buiten de kantooruren’ kunnen ophalen of afzetten.

14. Trafuco – depot tankwagentransport

De Trafuco-groep behoort tot één van de grotere transportorganisaties in België.  Het project omvat de uitbreiding van de parking op de Antwerpse site van Trafuco te Luithagen, zodat een deel van de tankwagenactiviteiten van Trafuco kunnen verhuizen van Schelle naar de Antwerpse haven. Zo worden ritten Schelle-Antwerpen-Schelle over de Antwerpse ring vermeden.

15. Trafuco/Beltra-B – inzet barge

De Trafuco-groep is in België verantwoordelijk voor 50-55% van de bunkering van zeeschepen met smeerolie. Het bedrijf Beltra-B, deel van de Trafuco-groep, heeft een nieuw binnenschip (barge) gebouwd dat zal ingezet worden ter vervanging van trucks voor het bunkeren van zeeschepen in de Antwerpse haven. Bovendien zal het vullen van dit schip niet langer gebeuren in de haven van Antwerpen door trucks die moeten komen van Ertvelde of Dordrecht, maar zal het schip varen naar Ertvelde om daar gevuld te worden.

15. Joosen 2018

Transport Joosen zal nachttransporten organiseren vanuit de Antwerpse haven naar een ‘tussen-hub’ in de regio Moeskroen. Op deze manier kunnen de containers tijdig worden geleverd aan hun nieuwe klanten in Noord-Frankrijk en worden er vele ritten overdag uitgespaard in de Antwerpse regio.

17. DHL Express- Antwerp City Logistics

DHL Express wil in het kader van zijn geïntegreerde dienstverlening als koerierdienst meer inzetten op autoloze en groen leveringslogistiek. Het project omvat het organiseren van 2 strategische locaties in Antwerpen van waaruit fietskoeriers worden ingezet om kleine pakjes en enveloppen te leveren bij de klanten. Eén van deze overslagpunten wordt ook een centraal winkelpunt waar klanten hun pakketjes kunnen komen afhalen of aanmaken. Daarnaast wordt er ook ingezet op ServicePoints en automatische lockersystemen. 

18. Cargo Velo Antwerpen

De fietskoerierdienst Cargo Velo wil een hub opzetten aan de stadsrand om van daaruit pakketjes in de stad te verdelen pet fiets. Daarnaast worden ook de (online)-bestelmogelijkheden voor onder andere express-leveringen en pakketverzending voor Antwerpse filialen van bestaande klanten (en nieuwe klanten) opengesteld om zo transporten per fiets te faciliteren.

Meer weten?

Bekijk hier een presentatie over de geselecteerde projecten.