Hoe werkt de multimodale routeplanner van Slim naar Antwerpen?

Misschien bent u gewoon om één vervoersmiddel, zoals de auto of de fiets, te nemen van uw eigen deur tot aan uw bestemming. Dit noemen we unimodale routes. De multimodale routeplanner van Slim naar Antwerpen combineert deze vervoersmiddelen. Zo kan u de verschillende vervoersmodi eenvoudig op elkaar afstemmen en verplaatst u zich multimodaal. De routeplanner is een testversie en zal in de loop van 2018 verder uitgebreid en verbeterd worden.

Algemene vragen over de routeplanner

Welke vervoersmiddelen combineert de routeplanner?

Wat is het verschil tussen de snelste en de slimste route?

GPS-toestellen en apps focussen vaak enkel op de snelste autoroute maar houden geen rekening met de tijd die u soms verliest om een parkeerplaats te vinden in het stadscentrum of met de stress die zo’n zoektocht met zich brengt. Daarnaast staat u samen met andere automobilisten vaak tijdens de spits stil op dezelfde plaatsen. Grote wegenwerken in Antwerpen zorgen ondertussen op een heel aantal plaatsen voor gewijzigde verkeerssituaties.

Als u zich voor het laatste stuk van uw verplaatsing te voet, met de fiets of het openbaar vervoer verplaatst, komt er meer ruimte vrij in de stad. Daarnaast is zo’n verplaatsing gezond en kan u even genieten van tijd voor uzelf: een boek lezen, mails checken of rustig nadenken over die eerste vergadering. Vaak bent u sneller op uw bestemming door even over te stappen. Laat u verrassen door de slimme alternatieven die de routeplanner biedt.

Rangschikking van de routes

Welke routes worden eerst getoond?

U ziet altijd eerst de unimodale routes, dus met 1 vervoersmiddel van deur tot deur. Daarna staan de resultaten gerangschikt op afstand, reistijd en aantal overstappen.

Waarom staat de autoroute niet eerst terwijl deze wel de snelste optie is?

De routeplanner zal u eerst een fietsroute voorstellen voor afstanden onder 7,5 kilometer. Als de reistijd met het openbaar vervoer lager ligt dan 1,5 keer de autoreistijd, wordt deze ook vooruit geschoven. U krijgt dan eerst de slimste en niet de snelste route te zien.

Wordt er bij openbaar vervoer gekeken naar reistijd of aankomsttijd?

Een rit met het openbaar vervoer die langer duurt maar vroeger aankomt, is interessanter dan een kortere rit die later aankomt. De rit die eerst aankomt, zal vaak hoger gerangschikt worden.

Te voet

Hoe wordt bepaald of een wandelroute interessant is voor mij?

Een wandelroute wordt enkel voorgesteld voor afstanden korter dan 2 kilometer. Een voetganger wandelt gemiddeld aan 4,8 km/uur. Wandelen is een snelle en gezonde manier om u te verplaatsen, lees er hier meer over.

Met de fiets

Hoe wordt bepaald of de fiets een interessante optie is voor mij?

Als u minder dan 7,5 kilometer moet afleggen, zal de routeplanner u standaard de fiets als slimste optie aanraden. Voor langere afstanden krijgt u enkel de fiets voorgesteld als deze de snelste optie is. Een fietser haalt een gemiddelde snelheid van 12 km/uur. Deze snelheid is afgestemd op fietsen in de binnenstad.

Fietsen in Antwerpen heeft tal van voordelen. Het is gezond, milieuvriendelijk en in veel gevallen is de fiets ook het snelste vervoersmiddel om u te verplaatsen. Lees er hier meer over.

Hoe weet ik of ik een eigen fiets, een plooifiets of een Velo nodig heb?

De routeplanner kan u zowel een eigen (plooi)fiets als een deelfiets van Velo voorstellen. Voor een eigen fiets ziet u een bruin fietsicoon, voor een deelfiets een geel icoon met het Velo-logo. De routebeschrijving vermeldt ook het Velo-station waar u uw deelfiets kan nemen.

Bij een route met de trein kan de routeplanner een eigen (plooi)fiets voorstellen. Zo kan u uw fiets ook gebruiken voor het laatste stuk van uw route. Bij een bus- of tramrit zal u dit voorstel niet krijgen.

Bij de volgende versie van de routeplanner zal u ook kunnen aanvinken welke abonnementen en vervoersmiddelen u al gebruikt, zoals een treinabonnement, een plooifiets of een deelfiets. Zo zal de routeplanner een nog persoonlijker en slimmer advies kunnen geven.

Wanneer stelt de routeplanner voor om Velo te gebruiken?

U krijgt enkel het voorstel om Velo te gebruiken als binnen 500 meter van het vertrek- en eindpunt van de rit een Velo-station ligt. Om een Velo uit de rekken te nemen,wordt 1 minuut gerekend, om hem terug te brengen een halve minuut.

Wanneer stelt de routeplanner voor om de fiets te combineren met het openbaar vervoer?

Als op maximum 7,5 kilometer van uw vertrekpunt een treinhalte of superschakel ligt, stelt de routeplanner voor om de fiets daarnaartoe te nemen. De planner zal 6 minuten voorzien om over te stappen van uw fiets op het openbaar vervoer.

Hoe komt het dat de routeplanner soms vraagt om tijdens een fietstocht even te wandelen?

Soms wordt een stukje gewandeld in plaats van te fietsen wanneer dit sneller is, bv. tegen richting in een straat met eenrichtingsverkeer of om een kruispunt over te steken.

Houdt de routeplanner rekening met wegenwerken voor fietsers?

Alle grote wegenwerken in en rond Antwerpen waarbij de weg volledig is afgesloten, zijn opgenomen in de routeplanner. Momenteel worden de omleidingen hiervoor enkel bij autoroutes voorgesteld en nog niet bij de fiets- en wandelroutes. Volg steeds de signalisatie op straat.

Met het openbaar vervoer

Hoe wordt bepaald of het openbaar vervoer een interessante optie is?

De routeplanner bekijkt de mogelijkheden van trein, tram en bus. Openbaar vervoer wordt standaard als eerste en slimste route getoond bij trajecten boven 7,5 kilometer. Als het traject met het openbaar vervoer 1,5 keer langer duurt dan met de auto, krijgt u de auto als slimste keuze.

Antwerpen heeft een uitgebreid netwerk van tram- en buslijnen waarmee u de stad kan doorkruisen, lees er hier meer over.

Wordt extra reistijd gerekend voor een overstap?

Als u een station of halte bereikt, rekent de planner een overstaptijd van 6 minuten om op een ander vervoersmiddel over te stappen. Dat laat u toe om naar een perron te wandelen, een ticket te kopen, enzovoort. Voor korte treinverplaatsingen krijgt u enkel de opties waarbij u niet moet overstappen.

Met de auto

Waarom word ik naar een parking gestuurd met mijn auto?

40% van de autobestuurders in het centrum rijdt rond op zoek naar een parkeerplaats. Door de parkeergeleiding te volgen en in publieke parkings te parkeren, komt er meer ruimte vrij voor een aangenamere stad.

Als u met de auto naar het centrum van Antwerpen komt, kan u omgeleid worden om aan een P+R of treinstation (op maximum 20 km van het vertrekpunt) te parkeren en met het openbaar vervoer verder naar het centrum te rijden. Er worden 6 minuten voorzien om over te stappen. Als de P+R al dicht bij de eindbestemming ligt, kan de routeplanner voorstellen om onmiddellijk te voet of met de fiets verder te gaan.

De routeplanner kan u ook vragen om in een publieke parking te parkeren, deze wordt in de routeplanner aangeduid met het P-icoon. Als uw eindbestemming binnen de Leien ligt, wordt u automatisch naar een publieke parking geleid. Ligt uw bestemming buiten de Leien en is er een parking op 250 meter, dan wordt u ook naar een publieke parking geleid.

Houdt de routeplanner rekening met verkeersdrukte?

Als u binnen het half uur moet vertrekken, houdt de routeplanner rekening met real-time verkeersdata om de reistijd te berekenen. Als u langer dan een half uur op voorhand uw route berekent, bekijkt de routeplanner de verwachte verkeerssituatie op uw route. Die wordt bepaald aan de hand van gegevens uit het verleden.

Houdt de routeplanner rekening met wegenwerken?

Alle grote wegenwerken in en rond Antwerpen waarbij de weg volledig is afgesloten, zijn opgenomen in de routeplanner. De routeplanner geeft u de omleiding aan die ook ter plaatse op de signalisatie staat.

Stuurt de routeplanner mij door de lage-emissiezone?

De routeplanner zal u waarschuwen als uw route door de lage-emissiezone loopt. Wilt u uw voertuig checken, registreren of een dagpas kopen? U vindt alle info terug op de pagina van de LEZ.

Verdere ontwikkeling van de routeplanner

Wat kan ik in de loop van 2019 nog verwachten?

Bij de volgende versie van de routeplanner zal u ook kunnen aanvinken welke abonnementen en vervoersmiddelen u al gebruikt, zoals een treinabonnement, een plooifiets of een deelfiets. Zo zal de routeplanner een nog persoonlijker en slimmer advies kunnen geven.

Kan ik feedback bezorgen aan het SnA-team over de routeplanner?

De multimodale routeplanner is momenteel beschikbaar als testversie. Schoonheidsfoutjes zijn nog mogelijk en er zijn nog veel mogelijkheden om uit te breiden en te verbeteren. U als gebruiker bent daarvoor de beste bron van informatie. Bezorg uw feedback via mail of Facebook aan ons team.