De cargofiets: de toekomst van de pakjesdienst

Hebt u ze al zien rijden in de stad, de gele cargofietsen van DHL Express? In samenwerking met Slim naar Antwerpen besloot het pakjesbedrijf om in de Antwerpse binnenstad bestelwagens te vervangen door fietsen. Dat blijkt niet alleen beter voor het milieu, maar ook efficiënter. Projectmanager Filip De Wit, fietskoerier Mark De Klerk en vestigingsmanager Theo Brockmans vertellen er meer over.

Frederik Beyens

Fietsen in plaats van bestelwagens binnen de Singel

Filip: “In ons project hebben we 6 van de 8 bestelwagens in de binnenstad vervangen door fietsen. Zowel in de voormiddag als in de namiddag rijden onze koeriers binnen de Singel rond om zendingen op te halen en te leveren.”

“Met het project verbeteren we in de eerste plaats onze productiviteit. Vanuit onze vestiging aan de Noorderlaan rijden we makkelijk de stad in. Onze cargofietsen hebben geen last van files, je kan ze makkelijk parkeren, en ze zijn ook veel wendbaarder dan een bestelwagen.”

“Maar net zo belangrijk: het project past binnen een bredere, wereldwijde strategie van DPDHL, ‘Go Green’, om tegen 2050 geen CO2 meer uit te stoten, of alle CO2 minstens te compenseren. DHL Nederland was de eerste om de fietsen te introduceren. Wij zijn vrij snel gevolgd en nu rijden er al fietsen rond bij DHL Express in 16 verschillende landen.”

Helemaal uit Zweden

“De fiets zelf is een professionele elektrische fiets van een bedrijf in Zweden, Velove. Het is een cargofiets op vier wielen met achterop een verwisselbare laadbak; hij ziet er een beetje uit als een go-kart. DHL heeft meegewerkt om de laadbak en het frame op punt te stellen. In het begin zagen de fietsen immers erg af van de Antwerpse kasseien en putten in de weg.”

“Ondertussen hebben we ook een partner – een fietsenwinkel –voor het onderhoud van de fietsen. Zij staan in contact met de producent in Zweden.”

Een selfie met de fietskoerier

Filip: “De fietskoeriers zijn nieuwe mensen, maar ook bestelwagenchauffeurs die overgeschakeld zijn. Sommigen hadden een beetje overtuigingskracht nodig. Anderen, zoals Mark, waren meteen mee.”

Mark: “Met een zekere basisconditie kan iedereen eigenlijk met de cargofiets rijden. Ikzelf word binnenkort 50 en ik heb er geen enkel probleem mee.”

“Het belangrijkste voordeel: de stress van het verkeer valt helemaal weg. Ik moet niet meer nadenken hoe ik met mijn bestelwagen op tijd van A naar B geraak; ik weet altijd wanneer ik aankom.” 

“Het sociaal contact op straat is ook echt een meerwaarde. Mensen durven je veel sneller aan te spreken, bijvoorbeeld om de weg te vragen. Ze komen ook vragen hoeveel de fiets kost en waar je hem kan kopen. En er worden heel veel selfies genomen!”

“Ook de klanten zijn erg nieuwsgierig en enthousiast. Als we binnen de 10 minuten na een boeking er al staan krijgen we soms verbaasde blikken: ‘waw, dat is snel’.”

Filip: “Zelfs als ik probeer te vragen naar de minpuntjes, hoor ik alleen maar positieve commentaar van de fietskoeriers. Als ik bij voorbeeld vraag: ‘Maar Mark, als het nu regent, vind je dat dan ook nog zo plezant?’, dan antwoordt hij gewoon ja.”

Mark: “Ten eerste krijgen wij kledij van goede kwaliteit. En eens in beweging voel je de kou niet meer. Als je dan langs de file rijdt, dan neem je de regen er gewoon bij.”

Theo: “De fietskoeriers kan je bij ons bijna op het zicht herkennen, die zien er het gezondst uit. Het is een heel leuke bende.”

Evenveel voertuigen als voordien

Filip: “De manier van werken is voor ons hetzelfde gebleven. Af en toe blijkt een zending te groot voor de laadbak van de fiets. Daarom rijden er nog altijd 2 bestelwagens rond.”

Theo: “De bestelwagens die wel nog rijden, zijn elektrisch of rijden op CNG. Uiteindelijk hebben we nog steeds evenveel voertuigen als voordien in de binnenstad. We streven er zelfs naar om, als we uitbreiden, in verhouding meer fietsen te laten rijden. We denken dat dat kan, omdat de fietsen niet in de file staan.”

Een boost dankzij Slim naar Antwerpen

Filip: “We hebben deelgenomen aan de vorige projectoproep van Slim naar Antwerpen. Regelmatig hebben we opvolgmeetings met de mensen van Slim naar Antwerpen om de resultaten te bespreken.”
 
Theo: “Intern heeft die samenwerking alles in een stroomversnelling gebracht. Bij de eerste fietsen moest ik telkens echt de directie overtuigen. Nu hoef ik bij wijze van spreken maar te vragen om extra fietsen en het komt in orde.”

Wat brengt de toekomst?

Filip: “In een eerste fase wilden we vooral de binnenstad bereiken. We bekijken nu of we stukken van Berchem, Deurne en het noorden erbij kunnen nemen. Uiteindelijk zouden we graag het aantal fietsroutes gaan verdubbelen.”

Theo: “In Gent rijden er nu ook al fietsen rond en Leuven, Brussel en Mechelen zijn we ermee bezig.” 

Filip: “Ondertussen krijgen we regelmatig vragen om onze ervaring te delen binnen en buiten onze sector. Dan vertellen we dat er bijna alleen maar voordelen zijn. De fietsen zijn zeker een blijver bij DHL Express.” 

Bent u ook geïnteresseerd in een samenwerking met Slim naar Antwerpen? 

Biedt uw bedrijf of organisatie een concreet antwoord op het huidige mobiliteitsvraagstuk? Schrijf u dan in voor de projectoproep van Slim naar Antwerpen. Zowel oplossingen voor vracht- als personenvervoer komen in aanmerking.

De projectoproep is gericht op ondernemers en bedrijven die geïnteresseerd zijn om hun dienstverlening (verder) uit te bouwen in de Antwerpse regio. Ook wil deze projectoproep nieuwe partnerships tussen bedrijven stimuleren om zo tot slimme mobiliteitsoplossingen te komen. Een project indienen kan tot en met 2 augustus 2019. Lees meer over projectoproep 2019.

 

 

Op de hoogte blijven van de laatste tips rond slimme mobiliteit? Schrijf u dan snel in op onze nieuwsbrief.