De monowheel: niet alleen voor gadgetfreaks

Christof Demol woont in Wijnegem en werkt in Schaarbeek. Enkele jaren geleden schafte hij zich een monowheel aan. Zo’n elektrische eenwieler trekt nog steeds heel wat aandacht als u ermee buiten komt. Maar voor Christof is het in combinatie met de trein vooral een heel praktisch vervoersmiddel.

Frederik Beyens

Meteen verkocht

“Ik was oorspronkelijk leerkracht in Merksem, maar werk ondertussen in Brussel voor het COV. Dat is de vakbond voor het basisonderwijs. Mijn werk was toen vlakbij Brussel Noord. Ik nam dan de tram of de bus naar het Centraal Station en geraakte zo vrij vlot op mijn werk. Maar zo’n 4 jaar geleden verhuisden we met het werk naar Schaarbeek. Dat betekende dat ik eigenlijk nog een extra tram of trein moest nemen als ik aangekomen was in Brussel.”

“Een paar jaar geleden kwam ik op Berchem Station iemand tegen met een monowheel, en we geraakten aan de praat. Ik ben meteen informatie gaan opzoeken en had zin om het te proberen. In die tijd was er maar één verdeler in België, in Gistel bij Oostende. Ik ben er naartoe gereden en heb er meteen een gekocht.”

Als fietsen zonder handen

“Eigenlijk kan je een monowheel het beste vergelijken met een hoverboard. Het is een groot wiel met twee pedalen opzij. Als je het aanzet, stabiliseert het zich en kan het alleen nog vooruit en achteruit. Je gaat op de pedalen staan en moet naar voor leunen om te versnellen en naar achter om te vertragen. Het toestel luistert heel goed, dus een kleine beweging is voldoende.”

“Het heeft mij wel even tijd gekost om de truc te pakken te krijgen. Er stonden toen nog niet zoveel filmpjes over monowheels op Youtube als nu. Vooral het op- en afstappen was even zoeken. Maar rijden zelf is een beetje zoals met een fiets zonder handen rijden, dat is niet zo moeilijk.”

“Echt sportief moet je er niet voor zijn. Ik kon vroeger bijvoorbeeld helemaal niet goed skaten, dus je hebt er niet eens een extreem goed evenwichtsgevoel voor nodig. Eigenlijk kan je het gevoel het makkelijkst vergelijken met skiën; je staat met je twee voeten naast elkaar en je gaat vooruit.”

Een monowheel werkt aanstekelijk

“Nu ben ik met mijn monowheel veel minder lang onderweg dan vroeger. Ik vertrek hier in Wijnegem, ik rijd rustig door het Rivierenhof en dan kom ik via het Ringfietspad Berchem Station binnen. Ik moet niet meer wachten op de tram, ik moet mijn fiets niet meer wegzetten. In de trein kan de monowheel makkelijk onder mijn zitje, ik hinder er niemand mee. En in Brussel Noord rijd ik dan meteen door naar Schaarbeek.”

“Ik hou de kilometers bij op een app op mijn gsm. Ik heb in 2,5 jaar al 10 000 kilometer afgelegd met de monowheel. Ondertussen staan we al met drie op het perron in Berchem Station met zo’n ding. Ik heb ook een stuk of drie vrienden en kennissen die er een gekocht hebben sinds ze die van mij hebben gezien. Ooit is er zelfs iemand op straat een eindje met mij mee gefietst, gewoon om mijn monowheel te bekijken. Een beetje later had hij er ook een.”

Veiliger dan een koersfiets

“Dat is wel leuk, dat mensen je makkelijk aanspreken als je op straat met de monowheel rijdt. ‘Wauw, hoe snel gaat die?’ vragen kinderen meestal als ze mij zien, en ‘Mag ik ook eens?’. ‘Is dat niet gevaarlijk?’ is de eerste vraag die volwassenen mij dan weer dikwijls stellen.”

“Maar eigenlijk voel ik me op mijn monowheel een stuk veiliger dan vroeger op mijn koersfiets. Als je valt met de fiets, heb je nog een wiel voor je en achter je. Van een monowheel kan je veel makkelijker afspringen. Het wiel zelf kan wel tegen een stootje.”

Ideaal voor pendelaars

“Een monowheel kost ongeveer zoveel als een goede plooifiets. Mijn tweede monowheel heb ik zelfs tweedehands gevonden voor 250 euro.”

“Ik heb veel vergaderingen in Brussel en dan rijd ik met mijn monowheel van Schaarbeek heel snel Brussel stad in. Ik neem het ook mee in vergaderingen. Als ik nog veel moet rijden die dag, stop ik hem tijdens de vergadering zelfs in het stopcontact. Niemand kijkt daar van op, het is een klein ding. Een monowheel is echt een ideaal vervoersmiddel voor mensen die pendelen.”

 

Op de hoogte blijven van de laatste tips rond slimme mobiliteit? Schrijf u dan snel in op onze nieuwsbrief.